mandag den 24. august 2015

Kattene på Samos


Der var en dag, hvor jeg åbnede min dør ud til gården og så sad der den sødeste lille kattekilling. Det er stadigvæk et mysterie, hvordan den er kommet ind. Rygtet siger, at vores værter har taget den ind, men jeg tvivler på, at de ville sætte en kat ind i en lukket gård. Den kan også selv være gået ind, hvis nogen har glemt at lukke døren. Dog var den ekstrem kælen, så jeg tror ikke, at det er en ægte Thomas O'malley. Vi gav den en dåse makrel i tomat, hvilket den var meget begejstret for. Den var også ret vild efter at slippe forbi os og komme ind i min lejlighed, men der satte jeg grænsen for gæstfriheden. Efter måltidet lokkede vi den ud af gården og vi har ikke set den siden.


Samos er fyldt med katte. Pythagorion er fyldt med katte, ja bare min gade er fyldt med katte. Der bliver stillet mad frem til dem, både af øens dyrecenter og af private, men de er på ingen måde kælekatte (Lige på nær den, der sad foran min dør) At være gadekat på Samos er et seriøst erhverv. Der er ingen tvivl om, at der er grupperinger og rangorden. Om natten kan man høre dem slås og det går voldsomt for sig. Man kan ikke komme i nærheden af kattene. De kigger ondt på en, når man stopper op og kigger på dem, og de løber, hvis man står der for længe.

For at kontrollere kattebestanden på Samos, bliver kattene indfanget og steriliseret. Derefter får de klippet en bid af øret, så man kan holde styr på, hvilke katte, man har haft fat i. Derfor mangler mange af kattene noget af øret. Det betyder også, at de fleste katte på øen er nogenlunde sunde og raske, da de bliver behandlet eller aflivet, hvis de er syge, når de bliver indfanget.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar