søndag den 8. februar 2015

Ansøgning og ansættelse - Spies

Så er det blevet tid til næste del af min gennemgang af de ansættelsesprocedurer, som jeg har været igennem i forbindelse med jobbet som guide. Denne gang er turen kommet til Spies. Du kan læse mit sidste indlæg om Atlantis Rejser her.

(Spies.dk)


Spies hjemmeside så jeg, at de søgte guider og valgte derfor at sende en ansøgning med mit CV. Der gik et par måneder inden jeg hørte noget, men pludselig tikkede der en mail ind, der inviterede mig til rekrutteringsdag. Til selve dagen skulle jeg forberede et tre minutters oplæg uden brug af hjælpemidler omhandlende en af deres destinationer. Jeg valgte Hurghada i Egypten, da det pt. er deres eneste destination i Egypten. Vi var flere, der havde valgt Hurghada, så vil du være nytænkende, så vælg en anden!

Selve rekrutteringsdagen startede med en introduktion til firmaet og til jobbet, derefter kom vi ud i to mindre grupper, hvor vi startede med vores destinationspræsentationer. Alle var meget nervøse og stemningen blev en smule hypet pga. nervøsiteten. Du behøver derfor ikke være bekymret for, om du bliver nervøs af at stå foran folk, ALLE var nervøse.
Derefter lavede vi nogle gruppeopgaver, hvor vi i en gruppe skulle tage stilling til forskellige problemstillinger i guidejobbet. Derefter fik vi hver et personligt spørgsmål og så var der frokost. Spies' kontor ligger lige overfor Fields, så vi gik alle sammen derover og spiste. Om eftermiddagen var der individuelle samtaler, hvor vi alle fik et tidspunkt, hvor vi skulle være tilbage. Flere af os ventede i flere timer, men det var en god anledning til at snakke med de andre. Et godt råd er at snakke med de andre, så mange af dem som muligt. Det viser, at du er udadvendt og kan small talke med fremmede, hvilket er en af grundstenene i guidejobbet. Derudover er det super hyggeligt at møde nye mennesker, der har de samme interesser som dig.

(Spies.dk)


Jeg var oppe med en gruppe på 13 piger. Jeg var klart den ældste og den med mest erfaring. Ca. halvdelen af gruppen havde for nyligt været på Service og Co. (Skandinavisk guideskole) To havde arbejdet som guide tidligere, en havde været på Service og Co for mange år siden, men aldrig været ude og en havde ingen erfaring.

Den personlige samtale tog ca. 30 min. Det var en stille og rolig samtale om jobbet, forventningerne, de gode og dårlige sider, samt ens egne styrker og svagheder.

Seks dage efter modtog jeg en mail med et jobtilbud. Jeg skulle melde tilbage om jeg var interesseret og derefter indbetale beløbet for guideskolen, som fandt sted ca. halvanden måned senere på Cypern.
Her stopper min viden og erfaring med Spies, da jeg valgte at takke nej til jobbet. Det gjorde jeg udelukkende baseret på min mavefornemmelse. Jeg var på det tidspunkt også blevet tilbudt et job hos Star Tour og skulle derfor vælge.
Jeg har derfor ingen arbejdsmæssig erfaring med Spies. Min rekruttering foregik i vinteren 2014/15, så deres procedure kan ændre sig, derfor er dette skrevet med forbehold for ændringer.

(Spies.dk)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar